Eduskuntavaalit sen kun lähenevät. Kadunvarret, torit, tienristeykset ja bussinkyljet on jälleen täyttänyt älynjättiläisilmiö vailla vertaa – vaalimainonta. Tampereella näkyviin ovat päässeet varsinkin kokoomus ja SDP. Hyvänä peesaajana on vasemmistoliitto ja erityisesti Anna Kontula, jonka mainokset ovat kaikeksi onneksi aika kivoja. Näkee, että jotkut ovat sijoittaneet vaalimainontaan aivan käsittämättömiä – siis kerta kaikkiaan käsittämättömiä – rahasummia. Näkyvä mainonta ei tule halvaksi eikä helpoksi missään tilanteessa, saati tällaisessa, jossa parhaille mainospaikoille on varmasti tunkua.
Kaikkien absurdien surrealistien ikiaikainen ilontuojapuolue kokoomus on jälleen herättänyt hämmennystä. Tällä kertaa asialla on ollut muun muassa rötösrouva Marja Tiura, jonka tienvarsimainoksissa lukee vaalilauseena "Usko itseesi". Siis häh? Mitä tekemistä itseensä uskomisella on Marja Tiuran tai kokoomuksen äänestämisen kanssa? Minultakin vaatii hirvittävää uskoa itseeni, että uskallan heittäytyä vasemman laidan aktiiviksi nykyisessä oikeistohegemoniassa. Muutamassa Tiuran mainoksessa täydennyksenä on vielä hämmentävämpi "Ole suomirohkea". Ai mitä? Entä jos olenkin mieluummin ruotsirohkea? Tai hollantireipas, sveitsiälykäs, liettuahurja? En kyllä huolisi omaan hyllyyni Tiuran tai hänen kampanjapäällikkönsä sanakirjaa.
Perjantaina Tampereen Keskustorilla kuljeksi ympäriinsä kokoomuslainen nuorimies, joka kantoi mielenosoituksellisen näköisenä kahta nimikylttiä. Toisessa luki "Kimmo Sasi". Vaikken käsitäkään, miten joku voi vapaaehtoisesti kannattaa liikennekuoleman aiheuttanutta ja siitä rankaisematta päästettyä miestä, on asiassa jotain ymmärrettävää: Sasi on Tampereelta. Mutta mitä lukikaan toisessa kyltissä? "Ben Zyskowicz." Ai juku! Benkkua varmaan moni kannattaa Tampereella ja vielä äänestääkin. (Lyhyen nettitutkailun perusteella vaikuttaa siltä, että "Zysko-vitsin" äänestysnumero on kokoomuksen ehdokkaalla myös Pirkanmaalla. Ovatko ne niin ovelia? Lue: Pitävätkö ne meitä niin tyhminä?)
Muutkin puolueet osaavat kohtalaisesti. Keskusta ei kauheasti kampanjoi Mansessa, mutta onneksi meillä on Mikko "Leuhkat eväät" Alatalo. Hänen vaalilauseeksensa on arvottu "Kansan mies kansan edustajaksi". Mutta kävipäs hassusti: SDP:n valtakunnallinen kampanjafraasi sattuu olemaan "Kansan edustaja". Kukaan ei varmaan sekoita näitä toisiinsa. Eipä silti, ei puolueitakaan aina erota toisistaan. Nytkin kyselyn mukaan joka kolmas suomalainen luulee demareiden olevan hallituspuolue. Valtakunnallisesti keskusta luottaa vaalilauseen sijaan vaalisanaan "Asiaa". Viitsisinkö mennä viisastelemaan kepulaisille, että kylläpä te olette vintiöitä?
Vihreiden ja perussuomalaisten luulisi näkyvän vimmatusti Tampesterin katukuvassa. Toisin on. Vihreät näyttävät luottavan yhteen asiaan, vihreään väriin. Sävy on kyllä ihan kiva. Kuitenkin, jos puolueen nimi muodostuu väriä tarkoittavasta ilmausta monikossa, luulisi sen yrittävän ilmaista muutakin. Vaan ei. Busseissa on sentään mainostanut mm. ehdokas Petri Siuro, jonka fraasit ovat niin suoraan vasemmistopuolueilta, että moni menee vanhanaikaiseen. Rantaväylän tunneliakin hän ilmoittaa vastustavansa, vaikka kaupunginvaltuustossa vihreät ovat sen kannalla. Ydinvoiman vastustamisen vihreät ovat tunnetusti yrittäneet omia itselleen, vaikka istuivat mukisematta loppuun asti ydinvoimamyöntesessä hallituksessa.
Persuista ei ole muuta sanottavaa kuin yksi pieni paikallinen ja toinen suuri valtakunnallinen laskuvirhe. Tampereen Keskustorilla persut laittoivat ehdokaslistansa katsomaan kohti kaupungintalon ovia ja perspuolelle heidän kampanjakuvastoonsa kuuluvia liikennemerkkejä. Markkinoiden aikana ilmestyi vaalimainostelineiden eteen kuitenkin rivi myyntikojuja, ja politiikasta kiinnostuneet ihmiset kerääntyivät toiselle puolelle telineitä – missä siis olivat ne liikennemerkit. Tämä on kuitenkin pieni möhlä verrattuna siihen, kuinka ajatteleva ihminen kokee puolueen Salatut elämät -mainosyhteistyön. Salatut elämät on juonittelusarja, täynnä umpikieroja, toisten kustannuksella omaa etuaan ajavia ihmisiä. Ja perään lauletaan ylpeästi "Perussuomalainen!". Kukaan ei varmaan nyt epäile, että mitä Salkkarit, sitä persut?
Mutta osataan sitä vasemmistossakin. Kyllä hämmensi, kun vasemmistoliiton telinemainokset olivat jo parin päivän kuluttua niiden ilmestymisestä pahoilla kupruilla ja paikoitellen jopa irronneet. Kun muut puolueet (paitsi jokin vapauspuolue) olivat liisteröineet mainosjulisteensa kiinni kuitulevyihin, vasemmistoliitossa ne oli vain nidottu reunoilta ja vieläpä harvasti. Kun seuraavien päivien sää oli kostea, niin huonostihan siinä kävi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti